May I Daven in a Multi-Faith Prayer Room?

May I Daven in a Multi-Faith Prayer Room?

Hospitals, airports and prisons usually designate a certain area as a “Prayer Room” for people of all faiths. In hospitals and airports, where the place is used only temporarily by individuals passing through, it would be permitted, provided that the halachos governing any tefillah(prayer) are adhered to (such as that any women who are in view are dressed in a tznius—modest—manner) and that there are no overt icons of other religions (like a cross) present—or they are covered while Jews pray.


Prisoners who need to use a prayer room on a regular basis have a greater halachic issue with utilizing such a space. Nevertheless, it is permitted if it is the only available and appropriate place that would allow them to concentrate on davening. Halachah states that b’shaas hadechak (in pressing circumstances), even a place of gilulim (idols) may be used for prayer.


Me’aras Hamachpelah (the Tomb of the Patriarchs) is used as a shul despite the fact that it is also a permanent place of worship for another religion. However, Me’aras Hamachpelah differs from multi-faith prayer rooms due to a number of distinctive factors: It was a Jewish place of tefillah long before it was sequestered by Moslems; in addition, it is less problematic to utilize a mosque than a church, on account of important differences in doctrine inherent in those faiths.

מ"מ

הדבר מפורש ברמ״א או״ח סוסי׳ צד (ע״פ שו״ת תרוה״ד ס״ו) ובמג״א שם סקי״ד. שו״ע אדה״ז שם ס״י. ולהוסיף שבאופן שאי״ב צלמים אי״ז בית ע״ז - שו״ת שו״מ קמא ח״ג סע״ב. ובכ״מ כ׳ להתיר להתפלל במקום שהשתמשו בו לפנ״ז גוים לתפילה (ראה בארוכה יד הלוי הורוויץ לסהמ״מ מ״ע כא).
ואין סרך איסור במה שנמצאים שם גוים, שהרי גם בביהמ״ק נכנסים עד החיל (כלים פ״א מ״ח). ויתירה מזו, מקרא מלא (מלכים א - ח, מא-ג ואילך) שהנכרים מתפללים אל הבית הזה. [ודוחק גדול לומר שהוא בידוע שלבם אך ורק לשמים. והרי גם בגוי לכמה דעות אין עונים אמן אא״כ שומע כל הברכה. וכ״פ הרמ״א או״ח סרט״ו ס״ב. ועייש במג״א סק״ד שגם בשמע כל הברכה שעונים אמן כוונתם לשתף ש״ש וד״א במחשבה].

אלא שבזה י״ל שביהמ״ק שאני שאינו מיוחד גם לעמים (ולעת״ל שבית תפלה יקרא לכל הימים (ישעי׳ נו, ז), והיינו שמוכן גם להם (מצו״ד עה״פ) - היינו לבני נכר הנלוים אל ה׳. ובפירש״י דקאי בגרים. וראה רד״ק שם. וידוע השקו״ט בגדר תפלה לנכרים. וראה שו״ת אג״מ או״ח ח״ב סכ״ה. וצ״ע. ושקו״ט בזה בקובצי העו״ב ש״פ וירא וחנוכה תשס״ט). וא״כ ה״ז ע״ד בי כנישתא דשף ויתיב בנהדרעא דאוקמי בה אנדרטא (ע״ז מג, ב), שהותר לפי שבאו בגבולנו (מג״א סקנ״ד סקי״ז). ומ״מ מזה שבתפילת שלמה נז׳ למעליותא ולשבח, והרשו להם להיכנס, מ׳ שאי״ב אפי׳ סרך איסור.

וכן מצינו שאין הגוי מפסיק לענין צירוף לעשרה (מג״א סנ״ה סקט״ו). וגם להאומרים שהגוי מפסיק (ראה שע״ת שם סק״ח. וי״א שזהו הגי׳ הנכונה בשו״ע שם ס״כ. וראה שו״ת שבה״ל ח״ב סנ״ט סק״ג) - היינו לענין צירוף לעשרה בשתי רשויות, משא״כ ברשות אחת (בית דוד סל״ב. אבל ראה שו״ת שבה״ל שם). וכפי שמצינו בנוסח ברהמ״ז במקום שיש נכרים (מג״א סקפ״ט סק״א. שו״ע אדה״ז שם ס״ד).

ושקו״ט בכ״מ לענין מערת המכפלה - ראה שו״ת דברי יציב או״ח סצ״ד. יו״ד ס״מ. צי״א חי״ד סצ״א. חי״ח סמ״ז. יבי״א ח״ו או״ח ס״ז ובמילואים לשם. ח״ז יו״ד סי״ב. וביחידות כ״ו תשרי תשכ״ח (נד׳ בהיכל מנחם ח״א ע׳ רמו ועיי״ש בהערת המו״ל) נז׳ ע״ד השקו״ט. וראה אג״ק ח״ח ע׳ קנב. אבל בכ״מ בשיחות קודש (לקו״ש חל״ה ע׳ 242 ואילך. י״ג תשרי תשל״ז. ש״פ חיי״ש תשל״ז. ש״פ מקץ תשל״ט. ועוד) בפשיטות שמתפללים שם. ודוחק לומר דקאי רק במקומות מסויימים.

וראיתי ששקו״ט בעניננו לאחרונה בקובץ עץ חיים אלול תשע״ו. ורובם ככולם העלו שם להתיר. ודבריהם קרובים לדברינו.


    • Related Articles

    • What's The Date?

      There are many possible halachic prohibitions associated with counting according to the secular calendar. Some months of the year are named for types of avodah zarah (idol worship). It is a halachic issue to mention avodah zarah by name, especially ...
    • A Psak on Portraiture

      Chazal instituted certain guidelines relating to appropriate reading materials on Shabbos; one of these restrictions is reading the captions under tzuros udyukna’os (paintings or images), as is brought in the Gemara Shabbos. With regard to gazing at ...
    • May The Janitor Mop The Shul On Shabbos?

      Question: It’s forbidden to have non-Jews do work for us on Shabbos, because amirah l’nachri shvus (telling or a gentile do a forbidden act on Shabbos on behalf of a Jew, or even having them do it of their own initiative, is forbidden by rabbinic ...
    • Overnight Shipping for Shabbos

      Amirah l’nachri (telling a non-Jew [to perform prohibited work on Shabbos]) is an issur d’Rabbanan (restricted by Rabbinic decree) and is forbidden, unless there are specific extenuating circumstances.* Being kovea melachto (contracting his work) on ...
    • Bedikas Chomet when Traveling for Pesach

      If a person is leaving on Erev Pesach to be somewhere else for Pesach and is selling their entire house to a goy for the duration of Pesach, they should make sure to exclude one room, and do Bedikas Chometz there on the night of Bedikas Chometz. If a ...